12mR Princess Svanevits

12mR Princess Svanevit

Princess Svanevit byggdes på Stockholms Båtbyggeri AB, även ofta kallats för Plyms varv, Neglinge varvet. Det var den mycket erkända båtkonstruktören Gustaf Estlander som fick uppgiften att för bokförläggare Erik Åkerlund rita en R12:a. Erik Åkerlund ville som han nämner i en artikel från Svenska Dagbladet: “…ge KSSS en möjlighet att bjuda in internationella kappseglingsbåtar till sitt 100-årsjubileum”. Med Princess Svanevit ville han visa övriga världen hur duktiga svenska hantverkare var.

 

Båten byggdes under vintern 1929 och våren 1930. Leverans skedde på midsommarafton.

Det visade sig vara en lyckad konstruktion då hon vann seglingarna här hemma mot andra R12:or. Av privata skäl sålde Erik Åkerlund Princess Svanevit redan 1934 och hon lades ut för försäljning i England. Lyckligtvis så blev hon såld till en svensk ägare, Arnold Lundström. Han seglade för sin hemmaklubb Malmö SS och hade henne fram till sin död 1952. Återigen blev Princess Svanevit till salu och hon låg för förvaring på Gamleby Yacht Varv som drevs i Tore Holms regi. I slutet av 1950-talet köpte Nils Gäbel henne. Nils var en erkänd seglare i Stockholm och alltid lät döpa om sina båtar till Silvervingen. Princess blev Silvervingen IX. Med Silvervingen seglade han och sin familj ner till södra Spanien och lät där sälja henne. Engelsmannen Harry Hyams blev nästa ägare och hade båten mellan tidigt 1960-tal fram till sin död 2017. Princess Svanevit hette då Baranquilla och hade stått på land dom senaste 20 åre. 

Stockholms Båtsnickeri hade då länge jobbat för att få båten tillbaka till Sverige.

 

Med hjälp av mångas välvilja blev Princess Svanevits återkomst till Sverige verklighet och hon anlände den 3 september 2017 till Saltsjö Pir, Fisksätra, och Stockholms Båtsnickeri.

 

BILDER:

Princess Svanevit seglar
princess svanevit seglar